Op dit moment staan er een aantal zaken op mijn to-do-list die dringend moeten gebeuren. Op een of andere manier heb ik net alweer een kwartier op Facebook gezeten, heb ik met een schuin oog naar ‘De slimste mens’ gekeken en twee Whatsapp-gesprekken gevoerd met vriendinnen. Terwijl ik weet dat de deadline voor m’n administratie in het rood in m’n agenda staat voor morgen ( of eigenlijk al vorige week) krijg ik het niet voor elkaar om er aan te beginnen.

Zo lang ik me kan herinneren stel ik al het leren voor proefwerken uit tot de avond ervoor. Of zat ik midden in de nacht nog een werkstuk over de Tweede Wereldoorlog te knutselen. Als ik eenmaal bezig ben vind ik het helemaal niet zo erg om te doen en wordt het meestal gewoon nog heel goed. Waarom dan altijd wachten tot het laatste moment?

Over de oorzaak van uitstelgedrag valt op psychologiesite Ensie te lezen; Uitstelgedrag kan verschillende oorzaken hebben zoals: motivatiegebrek, concentratieproblemen of perfectionisme. Wanneer men geen motivatie heeft, ontbreekt er de zin of noodzaak om een taak te volbrengen. Iemand die perfectionistisch is, kan juist vaak geen afstand doen van een taak die gedaan moet worden en is op het laatste moment nog niet tevreden. ‘

Ik denk zelf dat het bij mij vaak een combinatie van de bovengenoemde factoren is. Alhoewel ik redelijk zeker weet dat het in het geval van m’n administratie een duidelijk gevalletje geen motivatie is. Ik heb nou eenmaal een pokkehekel aan administratie. In andere gevallen denk ik dat er ook nog iets anders meespeelt. De spanning van het zien of je het ook op het laatste moment nog redt. Heel fout natuurlijk, maar ik was vroeger zelfs nog trots op het feit dat ik voor dat werkstuk dat in één avond/nacht was gemaakt nog een van de hoogste cijfers van de klas kreeg. Tegenwoordig kan ik mezelf wel beter tot dingen aanzetten, behalve die verschrikkelijke administratie dan, en merk ik dat het juist fijn is om alles voor de deadline af te hebben.

Drie tips om uitstelgedrag te bestrijden

Zorg voor structuur
Als je een duidelijke planning hebt waarin je vervelende taken een plaats geeft, ben je minder snel geneigd deze uit te stellen. Zorg dat je je to-do-lijstje kort houdt. Maximaal drie taken die je die dag moet afmaken. Grote to-do-lijstjes worden snel onoverzichtelijk en maken het makkelijk om taken te laten zitten. Bedenk de avond van te voren wat de drie belangrijkste taken zijn voor je dag en houd je eraan om deze af te werken. Zeg nou zelf, drie taken moet je kunnen handelen. Toch?

Elimineer afleiding
Het is niet zo lastig om voor de vierde keer die aflevering van ‘Keeping up with the Kardashians’ te kijken (I know, shame on me) als de televisie op de achtergrond aan staat. Ligt je mobiel naast je? Dan kan je er donder op zeggen dat iemand je begint te appen, de Facebookmeldingen de pan uitrijzen of dat ineens het instagramaccount van een achterbuurjongen van de postbode ineens superinteressant wordt. Kortom, block zoveel mogelijk zaken die je kunnen afleiden.

Doe geen dingen meer die je niet leuk vindt
Oké, deze is misschien wat kort door de bocht want we hebben allemaal dingen die we moeten doen die we niet leuk vinden. Maar feit blijft dat je de dingen waar je blij van wordt niet uitstelt en met veel plezier doet. Kijk daarom eens kritisch naar de dingen die je op je bordje hebt. Zijn er zaken die je kunt schrappen of uitbesteden? Het leven is te kort om je bezig te houden met vervelende taken óf het uitstellen ervan!