Nu de zomer echt vertrokken is en we de t-shirts verruilen voor dikke vesten, zie ik steeds meer mensen om me heen die ziek worden, niet lekker in hun vel zitten en ‘er even door heen zitten’. Ik ken wel een aantal mensen die elk jaar last hebben van ‘het vallen van de bladeren’, maar dit jaar hoor ik er echt bizar veel mensen over.

Op psychischegezondheid.nl valt te lezen dat mensen met een herfstdepressie last hebben van terugkerende depressieve klachten tijdens het najaar. Zij voelen zich in die periode lusteloos, beleven weinig plezier en slapen veel. Zeg nou zelf, je hebt vast mensen in je omgeving waar je dit bij herkent? Hoewel ik een enorme liefhebber ben van de herfst (de koude, zonnige versie natuurlijk) merk ik dat ik ook last heb van een soort vermoeidheid en chronische triestheid die al heel deze maand aanhoudt.

Nou, moet ik eerlijk zijn dat ik de maand dus al heb omgedoopt tot ‘Shitober’ omdat er momenteel zoveel tegenzit dat ik er ook geen zin meer in heb. Sla heel die maand maar over, of laten we gewoon alles skippen tot maart of zo! Een kapotte auto (met bijbehorende rekening van 2600 euro), druk op het werk, een pukkel ter grootte van een peuter op m’n kin, wat tegenslagen met jongeren die ik coach (waar ik dan toch weer last van heb omdat het me (te veel) raakt), apparaten die het allemaal tegelijk begeven (auto,koelkast, iPhone). Ik weet dat ik niet mag klagen omdat iedereen om me heen gezond is en er ergere dingen zijn op de wereld. Maar het zorgt er in ieder geval niet voor dat ik lekker in m’n vel zit. Wat natuurlijk voor de mensen om me heen ook weer niet leuk is, waar ik me daar dan weer schuldig over voel. De vicieuze cirkel is geboren. Dus hoog tijd om aan de slag te gaan om mezelf uit de herfstdip te trekken! Herken je jezelf hierin of kampt een collega/vriend(in) hiermee? Lees mee naar de beste tips tegen een herfstdip!

Tip 1 Step into the light!
In de lente en zomer komen we veel buiten en krijgen we dus genoeg daglicht binnen. Daglicht maakt een lichaamseigen hormoon Cortisol aan, wat er voor zorgt dat je helder, aandachtig en vooral stressbestendig bent. In de herfst en winter kampen we met die verschrikkelijke ‘korte’ dagen waarop het al rond 17.00 uur donker wordt en krijgen we vaak niet genoeg daglicht binnen. Heb je niet de kans om overdag ‘vers’ daglicht (het zonnetje hoeft niet eens te schijnen) op te nemen? Grote kans dat je steeds meer moe zult voelen. Er zijn tegenwoordig al voor redelijke prijzen lichttherapie lampen te verkrijgen die je al met 15 minuten per dag gebruiken helpen om de herfstdip/winterdepressie tegen te gaan. Ga je liever voor the real thing, zorg dan dat je minimaal 15 minuten per dag buiten bent.

 
Tip 2 Let op wat je in je mond stopt!
Op het moment dat ik vermoeid ben, krijg ik direct zin in ‘slechte’ dingen. Ik kies dan niet voor de gezonde, healthy, groene dingen maar wil zout, vet en suikers. En laat dat nou juist ervoor zorgen dat je je alleen maar meer lamlendiger gaat voelen! Het geeft misschien een kort geluksmomentje maar door de dips die je bloedsuikerspiegel maakt na die ‘lekkere’ dingen voel je je daarna nóg slechter! Niet slim dus! Zorg dus dat je genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt en neem desnoods een goed supplement om wat te korten aan te vullen. Ook koffie (dag, lekker Latte), coca cola en (zwarte) thee zorgen voor een korte energieboost maar tegen de dip die daarna komt, kan geen Cup-a-Soup tegen op. Begin de dag met een lekkere smoothie met groenen en fruit, maak een lekker warm bordje havermout met gebakken appeltjes en peertjes en eet vooral kleinere porties de hele dag door. Zo zakt je bloedsuikerspiegel niet en houd je de kans op dips klein!

Tip 3 Wees lief voor jezelf!
De leukste van de 3 tips! Doe iets waar je blij van wordt! Boek een lekkere massage, ga voor die mani/pedi, drink die warme choco met salted caramel in je favoriete koffiezaakje (en negeer tip 2 heel even) of koop dat mooie vest. Zorg dat je lief bent voor jezelf en dat je dingen kiest waar je energie van krijgt. Het bewaken van je grenzen is zo wat het liefste wat je voor jezelf kunt doen. Dat betekent dus dat je nee zegt de Ikea-date met je schoonmoeder en niet meegaat naar de basketbalwedstrijd van je vriend, als je daar geen zin in hebt. Ga vroeg naar bed, lees een goed boek, slaap uit, neem een lang bad. Verwen jezelf, je bent het waard!

 

Succes!

 

*Als je het idee hebt dat je er niet uit komt en dieper wegzakt in de depressie, raadpleeg dan altijd je huisarts en praat er met mensen over. Alleen los je het niet op, dus geef mensen de kans je te helpen!